دوشنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: ژان روشفور که بیش از همه برای بازی در پروژه نفرین‌شده «دن کیشوت» به کارگردانی تری گیلیام و البته سبیل ماندگارش شناخته می‌شد، شامگاه یکشنبه در سن ۸۷ سالگی در پاریس از دنیا رفت.

Jean

به گزارش همشهري آنلاين به نقل از گاردين، بازيگر محبوب يكي از گنجينه‌هاي ارزشمند سينماي فرانسه بود كه براي بازي در نقش اصلي نسخه تصويري رمان فيلم‌ناشدني ميگل دسروانتس در 1998 برگزيده شد. اين پروژه بلندپروازانه كه قرار بود جاني دپ هم يكي از بازيگران آن باشد، در حالي كليد خورد كه پروستات روشفور در نخستين روز فيلمبرداري عود كرد و در روز دوم سيل و توفان تمام دكورها را با خود برد. تنها چهار روز از آغاز توليد گذشته بود كه پروژه براي هميشه متوقف و روشفور با هواپيما به بيمارستان منتقل شد.

در طول دو دهه بعد گيليام هفت مرتبه ديگر براي به ثمر رساندن «دن كيشوت» تلاش كرد و روند تلاش‌هاي نافرجام او دستمايه توليد مستند تحسين‌شده «گمشده در لامانچا» با بازي روشفور شد. با اين حال، سال گذشته استوديو آمازون مسئوليت تامين هزينه توليد «مردي كه دن كيشوت را كشت» را پذيرفت و اين فيلم سال آينده بدون حضور ستاره فقيد فرانسوي روانه پرده سينماهاي جهان مي‌شود.

روشفور در مدت حدود شش دهه فعاليت حرفه‌اي يكي از بازيگران اصلي سينماي فرانسه بود و همزمان در كمدي‌ها، فيلم‌هاي پرفروش و آثار هنري ايفاي نقش مي‌كرد. او سه مرتبه برنده جايزه سزار (معادل اسكار در سينماي فرانسه) شد كه يكي از آنها در 1975 براي بازي در فيلم برتران تاورنيه و ديگري يگ سزار افتخاري در 1999 بود. او كه در خانواده‌اي موفق در پاريس به دنيا آمده بود، بعدها ادعا كرد يك كودكي كسالت‌بار در شهر غربي نانت داشته است.

روشفور سال 2015 براي آخرين بار در فيلم سينمايي «فلوريدا» مقابل دوربين رفت و پس از آن وارد دوره رسمي بازنشستگي شد. او بيش از 100 فيلم در كارنامه داشت و در 1998 در سریال کوتاه «کنت مونت کریستو» مقابل ژرار دوپارديو ايفاي نقش کرد.

کد خبر 384630

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha